onsdag, juli 18, 2007

Min lilla Bioz

I lördags när vi var hos mina föräldrar, för att fira pappa som fyllde 48 år i fredags, så hade vi med oss Bioz och Bianca. Efter ett par timmar hände det något riktigt otäckt. Bioz hoppade, som vanligt, efter nån fluga eller nåt. Landade konstigt och började dreggla, flåsa, morra, skrika... gaah, va rädd jag blev! Min första tanke var att att hon hade fått ett getingstick i tassen. Men sen när hon skulle gå bara ramlade hon hela tiden. Benet såg ut som att det hade gått ur led och jag blev helt hysterisk. Vi var helt säkra på att det antingen var av eller ur led. Jag in och skrek till pappa att Bioz hade brutit benet, han ut fort som en jag vet inte vad. Christopher ringde jourveterinären i Gamleby, men nej de kunde inte ta emot. Fick typ ett annat nummer, som även de bara hänvisade vidare. Tog nog en halvtimme-45 min innan vi fick tag i en veterinär utanför Kalmar som hade öppet dygnet runt. Men hon tyckte att vi skulle vara iskalla och avvakta under natten för det skulle till mkt för att de ska bryta benen tydligen. Vi ville åka men sa att vi avvaktar väl nån timma iaf. Stackars Bioz var så rädd så vi fick inte ens ta i henne. O stackars Bianca som är livrädd som det är av att va ute blev ännu räddare eftersom Bioz bara fräste åt henne. Iaf, bara ett par minuter efter att Christopher lagt på så började Bioz jaga en fluga inne i buren. Hmm, det var nog inte så farligt då tänkte vi :) Sen helt plötsligt traskade hon ut ur buren som om ingenting hade hänt ungefär, dock haltade hon, gosade med oss började hon göra igen också. Men när hon hade gått omkring lite fick hon nog ondare igen för då morrade hon när vi skulle lyfta upp henne. Hem kom vi iaf till slut med henne men då haltade hon något förskräckligt.. Även på söndagen haltade hon. Måndagmorgon ringde Christopher veterinären i Gamleby och vi fick en tid bara ett par timmar senare, antar att de har akuttider för annars brukar man få en tid en vecka senare. Väl där fick hon lugnande och sen klämde hon på hennes ben och konstaterade var i benet hon hade ont. Röntgade men inget var brutet, dock såg hon att det var väldigt svullet. Hon tog tempen på henne och hon var liiite varm men det var ingen fara. Sen rakade hon av pälsen för att se om hon hade något sår eller så, och då fick vi alla tre en chock. Helt blå/svart på hela benet! Ajajaj, vi förstog då hur ont hon måste ha. Veterinären sa att det inte va så vanligt att de fick sånna blåmärken och undrade hur sjutton hon kunde fått det. Ja, undra kan man ju.. Hon fick en spruta med smärtstillande och så skickade hon med tabletter hem också. Idag, onsdag, haltar hon fortfarande och kan inte ens komma upp i sängen själv. Stackars min lilla gumma, hoppas hon blir bra snart..

Inga kommentarer: